Stort tack!

Stort tack till alla medlemmar, deltagare, föreläsare, leverantörer för en fantastisk Stängseldag 6 Feb 2020!

Flera deltagare som jag pratade med sa att ”Detta var den bästa Stängseldagen hittills!” och alla verkade väldigt nöjda med dagen. Det var historiskt den 10:de stängseldagen, det vill säga, jubileum.

Stängseldagen i Arlandastad var fullproppad med föredrag och aktiviteter. Vi vart 100 personer (104 anmälda) vilket är rekord och 20 personer fler än förra stängseldagen i Jönköping.

Vi inser nu att det var nog sista gången stängseldagen kan få plats i den lokalen, det behövs mer yta nästa gång. Dagen inleddes med att Simo presenterade status för föreningen, därefter presenterades branschstatistik, standarder och normläget gicks också igenom. Avslutningsvis på inledningen, var en gemensam diskussion om förbättring av nuvarande medlemsregler med hjälp av en ny uppförandekod. Beslutades att sammankalla till ett ”Etikråd” under 2020 som får lägga grunden till detta. Vi röstade via ”menti” på skärmen fram de personer som stängseldagens deltagare önskade se i detta råd. (De utvalda personerna kommer att kontaktas inom kort och ett datum kommer tas fram för ett stormöte under vår/sommar. Vi hoppas att så många som möjligt av de utvalda och framröstade kommer till stormötet och hjälper till att med gemensamma krafter lägga de första stegen i vår nya uppförandekod).

Resultatet från röstningen till etikrådet

Efter inledningen fick vi föredrag av Lars Fälting som visade med ord och bild hur marknader fungerar och reagerar på olika händelser och vilka påverkansfaktorer som det finns kring detta. Han började med teorierna från Adam Smith, industriell revolution och framåt till aktuella händelser och påverkan i nutid med aktualisering kring ämnen som arbetskraftsinvandring, svart arbetskraft, människohandel av arbetskraft och rent kriminell påverkan samt behovet av etiska riktlinjer (Ämnet etik fick ju extra blåslampa eftersom det stod på dagens agenda på flera ställen).

Efter Lars föredrag fick vi presentationer av Åkerströms i Björbo och Smekab Citylife som berättade om respektive företag och produkt/tjänste-sortiment.

Efter lunch och mingel med leverantörerna i deras minimontrar fick vi ett föredrag av en entusiastisk Göran Adlén. Han kallar sig för ”Trendspanaren”, vilket verkligen bevisades genom att han gick igenom ett stort antal olika moderna företeelser i vårt samhälle och visade på vad som nyss har hänt och vad som strax håller på att hända. Människan i sammanhanget står i fokus konstaterades och de mjuka värdena är de viktigaste. Detta pass avslutades med ett kort grupparbete om mjuka värden och ett av dessa var begreppet ”beröm” som flertal grupper valt att diskutera. Vi insåg att vi är alldeles för dåliga på att ge beröm och kom överens tillsammans att vi skall bli bättre på detta.

Efter eftermiddagskaffet var det dags för 5 st av våra leverantörer (MSS Nordic, FAAC Nordic, Demex, Bircher Smart Access och ABAS) att berätta om vilka nyheter som de hade kring sina produkter och tjänster.

Efter avrundande av Stängseldagens dagsprogram så genomfördes sedvanligt Årsmötet för medlemmarna. En fråga gick inte att lösa på direkten. Frågeställningen ajournerades till senare på kvällen. Det var nämligen frågan om vem som skulle ta över ordförandeskapet efter Simo då han avgår under 2020. Detta löste sig senare på kvällen vid en ny omröstning.

Den s.k. ”Stängselmiddagen” på kvällen avnjöts med god mat & dryck. Under kvällen delade styrelsen ut ”Årets stolpe”. Vandringspriset gick denna gång till Roger Axelsson på ABAS. Vi fick även underhållning under kvällen med TV-kändisen Kristoffer Appelquist, hans framträdande blev mycket skrattframkallande och applåderat.

Jag vill också passa på och tacka för den fina avtackningen ni gav mig! Det har varit en ära att representera er. Jag är övertygad att den nya ordföranden Jan Häggroth (HEAB) med nya styrelsen kommer göra ett fantastiskt bra arbete och leda föreningen mot nya landvinningar.

Tack till alla!

/Simo